torsdag 4 december 2014

Cocacola-kola

Jag bakar alltid samma kola till jul, Leila Lindholms smörkola och Monika Ahlbergs chokladkola och jag älskar dem. Men i år har jag bestämt mig för att testa lite nytt och nu blev det kola med coca-cola i från Söta saker. Eller som sambons bror kallade det: "tappa-tänderna-kola".

Det lät för knasigt för att inte testas.

Var det gott?

Löjligt gott! Om du gillar sött så är detta ett måste.

  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • 1 dl vit sirap
  • 2 dl socker
  • 1 1/2 dl coca-cola
  • mörkt muscovadosocker till dekoration
Blanda alla ingredienser utom dekorationssockret i en stor gryta. Placera en mattermometer i grytan, men se till att den hänger fritt i smeten och inte nuddar botten. Koka upp och sänk sedan värmen något. Smeten ska koka, men inte så våldsamt så att den väller ur grytan. När termometern visar att smeten är 125°C (eller när smeten klarar ett mjukt kulprov) – häll den genast i en bakform klädd med bakplåtspapper. Dunka formen lite lätt mot underlaget för att bli av med luftbubblor och låt kolan svalna en aning. När den börjar anta fast form – strö över lite muscovadosocker och använd en sax penslad med rapsolja för att klippa kolakakan i lagom stora kolabitar. Slå in i smörpapper och förvara torrt i rumstemperatur.

Som jag skrev ovan, denna kolan var löjligt god. Gör den!

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar