måndag 8 december 2014

Mintkysspraliner

Jag älskar mint och på vårt julgodisbord är After eight obligatoriskt. När jag såg det här receptet av Mia Öhrn var jag tvungen att testa. Mina blev inte riktigt fräsiga som Mias men jag tror att övning ger färdighet helt enkelt! Skulle ha fått till ett tjockare chokladlager  - då hade jag nog fått till att ta bort själva formen och ha chokladen som form. De blev såklart väldigt fina i sin form också för att inte tala om hur goda de var.

Dock får man vara lite försiktig med mintaromen, bättre att ta lite i taget och smaka av hela tiden. Mint är gott men för mycket mint.. Nä det är inte gott. Detta är en alldeles perfekt gå-bort-present till adventsfikor och julfirande.

Cirka 20 st
Till formarna och ”kyssen”
75 g mörk choklad

Mintkräm
2 dl (120 g) florsocker
1-1,5 msk mjölk
1-2 krm pepparmintarom

1. Smält försiktigt chokladen till formarna i mikron. Pensla insidan av knäckformar eller ischokladformar med ett lager choklad. Låt stelna i kylen i cirka 20 minuter och pensla sedan kanterna med ytterligare ett lager smält choklad. Ibland räcker det med bara ett lager om du gör det tjockt och heltäckande från början.
2. Låt stelna i minst 20 minuter och pilla sedan loss aluminium- eller pappformen från chokladen.
3. Rör ner mjölken lite i taget i florsockret tills du har en ganska tjock smet. Tillsätt pepparminten och smaka av så att du får lagom mintsmak.
4. Spritsa eller klicka mintkräm i varje form och låt sedan stelna i kylen en liten stund. Spritsa eller klicka därefter en liten klick smält choklad på varje. Förvara i kylen fram till serveringen.

En ask full av kärlek!
Julgodisbonanzan fortsätter....
~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar