söndag 14 december 2014

Mjuk pepparkaka

En av mina absoluta favoritsockerkakor är mjuk pepparkaka. Jag brukar inte direkt hålla mig till jultider med att baka denna utan den kan dyka upp lite då och då under året när jag blir sugen. En perfekt kaka att skiva upp och frysa in för att kunna smarra när som helst. Här har jag även gjort en glasyr och lyxat till det ytterligare då denna kaka skulle följa med till sambons jobb.



75 gram smör
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1,5 msk pepparkakskryddor
3 ägg
2 dl strösocker
1½ dl gräddfil

Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en bakform, ca 1 ½ liter. Smält smöret.

Blanda ihop de torra ingredienserna.

Vispa ägg och socker fluffigt. Sikta ner mjölblandningen lite i taget och vänd ner i smeten. Blanda sedan ned smör och gräddfil. Rör ihop till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 45-50 minuter.

Glasyr
1 dl vispgrädde
150 gram mörk choklad

Hacka chokladen till glasyren fint. Koka upp grädden i en liten kastrull, dra kastrullen från värmen och rör ner chokladen. Rör tills chokladen smält och häll glasyren över kakan. Dekorera som du vill!

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar