söndag 26 juli 2009

Kantarellpaj



Igår provade jag att göra en Kantarellpaj. Det är ju ett riktigt fint kantarellår med mycket fina och stora kantareller ute i skogarna. Det här receptet mixade jag ihop efter eget huvud och det blev riktigt lyckat. Tillsatte mycket svamp eftersom jag har i överflöd men det räcker säkert med en tredjedel.

Pajdeg:

200 g milda
1 dl dinkelmjöl
3 dl vetemjöl
4 msk vatten
1/2 tsk salt

Kör ihop degen i en matberedare. Tryck ut den i en stor pajform och lägg i frysen en halvtimme.

Skiva, bryn och salta:
först
1 stor banancharlottenlök
15 cm purjolök
sedan
1,5 liter färdigrensade kantareller och salta lätt.

Förgrädda pajskalet i 200 grader ca 10 minuter.
Tillsätt löken och kantarellerna och
lägg på riven stark ost t ex Västerbotten
och en äggstanning:

3 dl grädde i valfri fett halt ( jag mixade visp och matlagningsgrädde)
4 ägg
salt, peppar och lite tabaco

Grädda i 25-30 minuter.


~~Barbro ~~~

4 kommentarer:

  1. Låter så mumsigt men tyvärr fick jag inte ihop så mycket kantareller igår. Men en omelett till frukost blir det!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, va roligt att höra!:)

    Och tack för receptet, det ska jag absolut testa på någon gång!

    Hoppas att du/ni får en härlig söndag, kram!

    SvaraRadera
  3. Kantarellpaj är min favorit! Det receptet får man nog pröva på här i hemmet.
    Tack för att du delade med dig av det, hör av mig hur det smakade sen..
    Här är ett annat Kantarellpaj recept jag brukar laga.

    SvaraRadera
  4. Den här pajen har jag gjort många gånger och den gillar min familj mycket. Och nu har ju sommarkantarellerna kommit.

    SvaraRadera