söndag 6 december 2009

Kryddskorpor

Idag har jag bakat Kryddskorpor, det är ett måste för mig när det blir jul. Ett barndomsminne så långt bak jag minns. Mamma gjorde dem, mormor gjorde dem, nu gör jag dem och Daniel kommer att ta över traditionen. Kryddiga och lagom hårda, goda att doppa i en kopp rykande hett kaffe...

Gör en vanlig vetedag på en liter mjölk men tillsätt 1 extra paket jäst( 3 totalt),
ta dubbelt så mycket socker och
tillsätt:
3 pkt pomeransskal
2 pkt brödkryddor
1 pkt kardemummakärnor som stötes
(om du hellre tar mald kardemumma får du ta två påsar)

Låt degen jäsa som vanligt och rulla sen ut till längder 8-10 st beroende hur stora du vill ha.
Jäs igen.

Grädda i ca 200 grader.

Låt dem svalna ordentligt. Dela på längden först och sedan i lagom breda bitar. Lägg bitarna på en plåt igen och rosta dem i 200 grader tills de får en aning färg.

Eftertorkas 12 - 15 timmar på 40-50 grader. Byt plats på plåtarna så att alla får lika mängd av värmen. Har just satt in dem och nu blir det lång väntan....


~~Barbro ~~

1 kommentar:

  1. Åh vad frestad jag blir att försöka. Jag som inte ens kan göra en "vanlig vetedeg"??

    SvaraRadera