lördag 19 december 2009

Lakritsknäck




När jag var i Stockholm sist var jag in min favoritbod, en gammeldags bod med mycket roligt i. Hittade ett litet kit för att koka lakritsknäck, en lakritsstång och salmiakpulver.
Kunde inte motstå det.
Idag kokades den precis som vanlig knäck till 130 grader prick.
Jag tror nog att det går att använda turkisk peppar t ex i stället.

Receptet:
2 dl sirap
2 dl socker
2 dl vispgrädde
lakritsstången stöts i en mortel och får koka med från början

Jag använder alltid termometer, vid 130 grader är det klart.

30 gr smör tillsättes
2 tsk av salmiakpulvret

hackad mandel om man vill.

Så blev det förstås en sats vanlig knäck också.

~~ Barbro ~~

3 kommentarer:

  1. Ser verkligen mumsigt ut! Här har skinkan gått klart i ugnen medan vi var på Luftslottet!

    SvaraRadera
  2. Ska man krossa en hel lakritsstång??

    SvaraRadera