lördag 17 april 2010

Ostsoppa

När man får snabbt oväntat besök är goda råd dyra. Bara att kolla av förråden och se vad köket kan prestera lite snabbt. Det fick bli en soppa!


Ostsoppa
1/2 purjolök finhackad
2 msk smör
2 msk vetemjöl
6 dl grönsaksbuljong
4 dl mjölk
3 dl riven lagrad prästost
salt och svartpeppar
1 äggula
1 dl grädde

Till servering: räkor, musslor, sparris, rökt skinka, brödtärningar mm

Bryn löken i smöret, strö över mjölet. Späd med buljongen och mjölken. Låt soppan koka 5 minuter. Dra av kastrullen, tillsätt osten och låte den smälta. Smaksätt med salt och peppar.

Låt kokan bli varm men den får inte koka. Vispa äggulan med grädden och vispa ner det.

Servera med några av förslagen ovan. Jag snabbtinade räkor och skar rostade brödskivor i tärningar.

4 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg. Jag älskar purjolök och soppa på det kan ju bara bli susen :)

    SvaraRadera
  2. Om jag kom på oväntat besök, hade jag gärna blivit serverad denna soppa =).

    SvaraRadera
  3. Ingen dålig rätt "ihopsvängd"! Jag kommer gärna och knackar på :-)

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där. Det är en kul sport att komponera något av det som finns hemma.

    SvaraRadera