onsdag 9 mars 2011

LCHF-bröd!

I mitt hem är maten som lagas just nu Gi-anpassad, ja så gott det går. Det betyder att jag just nu inte lagar så rolig mat, det är mycket kött/fisk/kyckling till vanlig sallad. Något som jag saknar mycket är bröd, så när jag fick ett recept av en kollega på ett LCHF-bröd var jag tvungen att testa!



För ett bröd:

Mixa:

3 dl krossat eller helt linfrö (200 g).
3 dl krossat eller helt sesamfrö.
1 matsked brödkryddor (fänkål, kummin eller anis – hela frön eller malda)
4 dl krossade Paranötter (ca 150 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella (en burk) helst med högsta fetthalt
6 ägg
1 dl grädde


Blanda ner nöt-och fröblandningen och rör om ordentligt. Lägg smeten i en form med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i ugn i 80 minuter.

Det blir en liten annan konsistens naturligtvis än på bröd med vetemjöl i men jag är supernöjd med resultatet.


~Karin

3 kommentarer:

  1. Tusentack för tipset, ser verkligen gott ut detta bröd, ska absolut testa...har funderat på Gi kosten och Lchf men vet att jag kommer att sakna bröd... men med detta kanske det funkar ändå.

    Var ett bra tag sedan jag tittade inom här, så det blir rundvandring.
    Hoppas allt är gott med dig barbro.
    Ha det Bra!
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket härligt bröd! Hur pass grovt/fint krossade du paranötterna? Ska de bli som ett mjöl?

    SvaraRadera
  3. Jag körde dem i matberedaren, nästan finhackade blev de. Tycker att det blev bra med den storleken men jag kan säga att det är bra att ösa på lite med brödkryddorna så det blir bra med smak!

    SvaraRadera