fredag 1 juni 2012

Mammas Vaniljsås

När jag bodde hemma var det en självklarhet att mamma alltid kokade din egen vaniljsås. För henne var det viktigt att använda bra råvaror och att göra från grunden. Jag är ibland lite lat och bekväm och rätt ofta hamnar det vaniljvisp i varukorgen. Nu ska jag försöka ta mig i kragen och bli bättre för det är ju så enkelt och så mycket godare. I mammas recept använder hon potatismjöl men det går ju lika bra med maizena.

Lite dålig bild, jag vet...

För 4 portioner Vaniljsås

2 äggulor
1 msk socker
2 tsk potatismjöl
4 dl mjölk eller "gräddmjölk" om du vill ha lite finare sås
smaksätt med vaniljsocker/ flytande essence eller vaniljstång

Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull.
Sjud såsen på svag värme till den tjocknar. Koka inte!
Ställ kastrullen i kallt vatten och låt den svalna. Smaksätt med vaniljsockret.

Om jag vill lyxa till det tar jag vaniljstång och låter fröna koka med från början.

Vaniljkräm

Vaniljkräm görs på exakt på liknande sätt men ta 1 dl mindre grädde/mjölk och 1 msk potatismjöl.

/ Barbro

1 kommentar:

  1. Vilken ljuvlig blogg ni har! Jag gör också egen vaniljsås enligt min mammas recept (som i sin tur är hennes mammas osv.). Receptet liknar ert. Det blir ju nog väldigt gott! :)

    SvaraRadera