söndag 3 juni 2012

Ädelostpaj med spenat och lufttorkad skinka

Det här är en paj för er som gillar ädelost. Jag bjöd maken på den och han gillar INTE ädelost alls. Döm om min förvåning när han tog en extrabit....gott betyg.


Gör en pajdeg som förgräddas i 200 graders ugnsvärme i ca 10 minuter. Den ska inte bli genomgräddad.
Jag gjorde den här men brukar oftast ha i lite dinkel för att få en nötigare smak.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gram smör
1 msk vatten
1 krm salt

När den gräddar förbereder du spenaten:
350 gram färsk spenat
2 klyftor vitlök - finhackad
olja

Fräs spenaten och vitlöken i olja så att den mjuknar. Ställ åt sidan.

Fyllning:
125 gram ädelost
3 ägg
2 dl creme fraiche (ta inte light då blir det för rinningt)

Dekoration:
Lufttorkad skinka

Riv ädelosten grovt. Vispa ihop ägg och creme fraiche och blanda i ädelosten.
 Lägg i spenaten och fyll på med ostsmeten. Grädda i 200 grader tills den "stannat", det tar ca 20 minuter.

Den här pajen kan serveras både varm eller kall. Dekorera med någon lufttorkad skinka.

/ Barbro


1 kommentar:

  1. Attans jag gillar ädelost,,men inte spenat. Jag tycker det smakar jord..hehe..Man kanske kan byta ut det mot något

    SvaraRadera