fredag 15 juni 2012

LCHF-knäckebröd

Jag har länge varit sugen på att baka eget knäckebröd, det kändes som ett naturligt nästa steg i mitt brödbakande. Idag har jag gjort ett LCHF-knäckebröd, jag hittade receptet här.



100 gram solrosfrön
25 gram hela linfrön
25 gram skalade sesamfrön
25 gram kruskakli
1 msk fiberhusk
2,5 dl vatten
salt efter smak


1. Blanda alla ingredienser och låt st en stund 
2. Olja bakplåtspapper och placera på en plåt 
3. Bred ut smeten tunt 
4. Grädda i varmluftsugn i 160 grader i 1 tim och 10 minuter Grädda i vanlig ugn i 175 grader i 1 timme ca beroende på ugn. 
5. Eftertorka vid behov i 50 grader med ugnsluckan på glänt eller i torkmaskin i ca 1 timme till knaprig konsistens. Gott även med lite "seghet" kvar.




























































Brödet blev gott, dock tror jag att jag hade en lite för effektiv ugn. Det blev väldigt knaprigt, nästa gång jag gör det kommer jag grädda lite kortare för att få lite segare bröd. Nu föll det nästan sönder för det var så knaprigt. Det kan även ha att göra med att jag bytte ut sesamfröna mot pumpafrön, jag tycker inte alls om smaken av dem...




~Karin






1 kommentar: