måndag 26 januari 2009

Vaniljhjärtan

Blev väldigt sugen på att baka ikväll, så jag satte mig och kikade igenom mina
kokböcker för att hitta något jag kunde baka utan at
t vara tvungen att handla något, och jag fastnade för något så enkelt som Vaniljhjärtan, som jag hittade i boken Alla tiders gott ur ugnen.
Recept som följer:

För 12 hjärtan
150 gram smör i tärningar
225 gram vetemjöl plus lite extra till utbakning
125 gram strösocker plus lite extra till garnering
1 tsk vaniljessens

Om man vill blanda ner valfri karamellfärg i degen. Jag blandade i röd färg för rosa hjärtan.

Smörj in en bakplåt med lite smör.

Sikta ner mjölet i en stor skål och finfördela smöret med fingertopparna tills massan har fått en
smulig konsistens.

Rör ner socker och vaniljessans och arbeta ihop degen med händerna tills den har blivit fast och smidig.

Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakbord till en tjocklek av ca 2.5 cm. Ta därefter ut 12 hjärtan med ett pepparkaksmått som har en diameter på ca 5 cm och en ca 2.5 hög kant. (Mitt hade inte riktigt de här måtten men det blev fint ändå)

Lägg hjärtanen på den förberedda plåten och grädda i 180 grader varm ugn i ca 15-20
minuter tills de har fått en vackert gyllengul färg.

Lyft över vaniljhjärtanen till ett bakgaller och låt dem svalna helt. Pudra dem med lite
strösocker innan de ska serveras.


~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar