söndag 13 februari 2011

Räk-och chiligryta serverad med raita.

I mitt hem lagas det nu bara Gi-mat, det blir med andra ord mycket sallad och fisk/kött/kyckling. Kan lätt tröttnas på, så igår tänkte jag att jag skulle laga lite annorlunda middag. Plockade fram min bok "Våra bästa Gi-recept" och började läsa. Det här blev resultatet:

Räk - och chiligryta 4 personer


1 gul lök
1 knippa salladslök
1 vitlöksklyfta
1½ cm färsk ingefära
1-2 färska pepparfrukter
4 msk rapsolja
1 tsk gurkmeja
1 tsk malen spiskummin
1½ tsk röd currypasta
1 burk krossade tomater
1½ dl vatten
1½ dl grädde
1 knippa färsk koriander
500 g skalade räkor
salt och vitpeppar

Skiva löken, finhacka vitlöken, ingefäran och pepparfrukterna. Hetta upp olja i en stekpanna och stek hacket på låg värme i några minuter. Tillsätt kryddorna och currypastan och rör i någon minut. Blanda i tomater och vatten och låg koka upp. Sänk värmen och låt koka 10 minuter. Tillsätt grädden och färsk hackad koriande efter smak och sjuk ytterligare 5 minuter. Lägg sedan i räkorna och smaka av med salt och peppar. Krydda ev mer om du önskar. Garnera med färsk hackad koriander.

Raita 4 personer

½ gurka
½ morot
½ rödlök
1 tomat
2.5 dl matyoghurt
salt och peppar
spiskummin och paprikapulver
1 msk hackad koriander

Skär gurka och moroten i små tärningar (ju mindre bitar desto godare). Skala och finhacka rödlöken. Dela tomaten och ta bort kärnhuset och finhacka tomaten fint. Blanda allt med yoghurten och kryddorna, strö hackad koriander över och låt stå i kylen 1 timme före servering.

Jättegott med det kalla mot det heta, verkligen något jag rekommenderar!
~Karin

1 kommentar:

  1. Låter jättegott, men så många kryddor, som jag inte har hemma. Ska spara receptet till senare.
    Tack för tipset!

    SvaraRadera