lördag 15 november 2014

Mina första macarons...


Till Emmas namngivning fick jag uppdraget att baka rosa macarons. Oj!
Efter ett idogt googlande och inläsande så bestämde jag mig för att göra varianten med varm sockerlag och det blev ett lyckat drag. Smaksatte de med en hallon och vitchoklad-fyllning.


För 40 fyllda macarons:

150 g mandelmjöl (jag köpte färdigt)
150 g florsocker
110 g rumstempererad äggvita
50 g vatten
185 g strösocker
rosa pulverfärg

Hallon och vitchoklad-fyllning:

125 vit choklad
50-75 g hallon
2 msk vispgrädde

Gör macarons efter det här receptet på den här utförliga beskrivning:

Macaronicas sida

Fyllning:
Koka upp snabbt upp hallonen och sila bort kärnorna.
Häll grädde i en kastrull och låt få ett snabbt uppkok.
Lägg i hackad vit choklad och låt smälta.
Tillsätt hallonsaften. Vill du ha mer färg på krämen är det bara att sätta till lite färg.
Häll smeten i en engångssprits.
Låt krämen stå i kylen över natten och bli tjock.

Sen är det bara att fylla kakorna.

'De blev supergoda!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar