söndag 30 november 2014

Saffransockerkaka

Förra året vid den här tiden var jag höggravid, sjukskriven (onda onda fogar) och med en ork som inte räckte långt. Det blev med andra ord inte riktigt lika mycket pyssel inför julen i nya köket som jag hade hoppats. Jag har bestämt mig för att ta igen det här i år. Det är dotterns första jul och hon kommer inte minnas något av den, men det känns ännu mysigare än någonsin att gå hemma och pyssla. Nu är det advent och vi inleder saffransbaket med en riktigt, riktigt god saffransockerkaka. Receptet är från tidningen Hembakat, en av mina absoluta favorittidningar.





Saftig saffranssockerkaka med kokos

Ca 12 bitar
3 dl strösocker 2 ägg
½ g saffran (1 paket)
175 g smör, smält
1 ½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl


Till formen smör riven kokos

Garnering florsocker

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa strösocker och ägg pösigt i en bunke. Blanda saffranet i smöret och rör ner det och mjölken i äggsmeten. Blanda bakpulver och vetemjöl och vispa ihop det med de övriga ingredienserna till en slät smet.
2. Smörj och bröa en sockerkaksform, ca 1 ½ liter, med riven kokos. (Och om man inte gillar kokos skippa detta och bröa med ströbröd istället) Häll smeten i formen.
3. Grädda kakan längst ner i ugnen i 40–45 min. Beroende på hur formen ser ut kan det ta lite längre tid, känn med en sticka så att kakan är klar. Låt den svalna i formen.
4. Pudra florsocker över kakan före servering.

Eftersom jag är föräldraledig så är det just nu sambon som bjuder sitt jobb på fika, den här kakan hade uppskattats mycket!

~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar