torsdag 6 november 2014

Mintkladdkaka

Imorgon är det kladdkakans dag. Vi "firade" detta redan igår, när vi hade goda vänner över på middag bestämde jag mig för att göra ett recept av Mia Öhrn ; Mintkladdkaka. Jag älskar mint, jag älskar mint ännu mer i kombination med choklad så... Ja, vad kan jag säga annat än att detta var en riktig fullträff. Den kommer definitivt att bakas igen!

100 gram smör
100 gram After eight eller liknande
2 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
2½ msk kakao

Glasyr
150 gram After eight eller liknande

1. Smör och bröa en form med löstagbar kant ca 21 cm. Jag bröade med kakao för att få en snygg kaka.
2. Smält smöret på svag värme, dra bort från värmen och bryt ner After eighten. Låt smälta och rör till en jämn smet.
3. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen. Rör om noga.
4. Blanda mjöl och kakao och rör ner blandningen i smeten. Jag siktade ner detta då jag tycker att det ofta blir klumpar av kakao. Häll smeten i formen och grädda 18-20 minuter i 175 grader.
5. Ta ut kakan ur ugnen och täck toppen med mintkakor. Låt stå några minuter så att kakorna smälter och bred sedan ut dem så att de täcker hela toppen.
6. Låt stelna och ta sedan försiktigt bort formens kant. Förvara svalt.
 7. Servera med lättvispad grädde, vaniljglass eller vad du gillar bäst till kladdkaka.

Och njut! ~Karin

1 kommentar:

  1. Kakan var fantastiskt god!!! Och tack för en trevlig kväll:)

    SvaraRadera