onsdag 20 juli 2011

Mandelkubb till mamma Margareta

Grattis mamma Margareta på namnsdagen!
Bakar dina favorit-sommarbullar till dig.
För säkerhets skull tar jag ditt eget recept som förstås är det bästa...

Mandelkubb: Ca 40 stycken

Smält 2 hg smör och låt det svalna lite.
Knäck 3 ägg i en bunke.
Tillsätt 3 hg socker och smöret.
1/2 liter kall mjölk och 1 tsk bittermandelolja likaså .
1 msk bakpulver och 1,5 msk hjorthornssalt blandas med lite mjöl och tillsätts.
Och nu kommer det svåra... mjöl till en lagom deg. Ja så står det i receptet. Löst och kladdigt ska det vara, de blir de godast. Titta på bilden... börja med en liter och fyll på efterhand tills det känns ok att jobba med.
Den sväller efter lite grann.

Kladdigt ska det vara...

På löpande band - tur att jag har ett bra bakbord!

Jag brukar rulla ut till längder för jag tycker det är roligare än att klicka i bullformar. Kladdigt värre men blir fint tycker jag. Pensla med ägg och ha på pärlsocker och hackad mandel också om du vill.
Grädda i 200 grader.


1 kommentar:

  1. Åh, nostalgi! Såna bakade alltid min mamman också.

    SvaraRadera