måndag 23 maj 2011

Manchego med honungsmousse

Förra veckan var vi och åt tapas på Tilltugg i Uppsala. Det var många goda små rätter som vi testade och mumsade på. Bland annat den här lilla mumsbiten som åtminstone jag aldrig träffat på tidigare. Det var så gott! Har försökt mig på att återskapa den själv - riktigt nöjd faktiskt.


Gör en honungmousse:
2 blad gelantin (de hade gjort den mycket fastare än jag så nästa gång tar jag mer gelatin)
1,5 dl grädde
2,5 dl fil
0,75 dl flytande honung

Blötlägg gelantinbladen i 5 minuter så där i kallt vatten.
Blanda honung och fil.
Vispa grädden hårt och fast.
Smält gelatinet och tillsätt lite av filblandningen. Häll i allt efter omrörning.
Tillsätt sist grädden.

Det behöver nog stå i kylen 4 timmar för att stelna.

Manchego  (en spansk fårost)
Bröd eller kex (jag köpte en fullkornbaguette)
Ringla över lite honung...

 ~ Barbro 

1 kommentar:

  1. Åh, det var ju så gott! Jag ser fram emot att bli bjuden på den här!

    SvaraRadera