torsdag 12 maj 2011

Färsk gnocchi med marinerande bönor och ljummen caprese

 Jag vet inte om jag har sagt det förut, men vi är dåliga på att äta vegetariskt här hemma. Förutom när vi har Linas matkasse förstås! Igår avnjöt vi återigen en middag från denna kasse och jag måste dela med mig av den, det var såå gott! Jag ser verkligen fram emot dagens lunch, rester från gårdagens middag det vill säga.


1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Förbered gnocchi-koket: koka upp rikligt med vatten i en rymlig kastrull men vänta med att lägga ner dem.
3. Ljummen caprese: Skiva ½ rödlök tunt. Fördela ringarna i en ugnssäker form, t ex en gratängform. Lägg
500 g körsbärstomater ovanpå. Ringla över 2 msk olja och strö över ½ tsk salt och ½ krm svartpeppar.
Ugnsbaka i mitten av ugnen ca 20 minuter. Tärna 250 g mozzarella. När tomaterna är klara fördela
mozzarella och blad från 1 kruka basilika över de varma tomaterna.
4. Marinerade bönor: Finhacka ½ rödlök. Blanda löken med 1 msk olja och pressa ner 1 vitlöksklyfta.
Tillsätt 1 tsk vitvinsvinäger, 1 tsk flytande honung, ½ krm salt och ½ krm svartpeppar. Skölj 230 g
kidneybönor och blanda dem med marinaden.
5. Koka 800 g gnocchi enligt anvisning på förpackningen. Medan de kokar, förbered en rymlig stekpanna och
hetta upp lite olja. Bryn sedan den färdigkokta gnocchin. Var försiktig så att de inte bränner fast. Krydda
med salt.
6. Servera den nystekta gnocchin tillsammans med marinerade bönor och ljummen caprese.

Ni måste prova!
/Sofie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar