tisdag 1 september 2009

Muffins gånger två!

Jag var på IKEA med min bror häromdagen, och passade på att köpa glasburkar att ha mina baksaker i, har tänkt på det ett tag men det är inte direkt nåt man köper och fraktar hem på cykel! Passade på när jag fick åka bil med bro!
Titta så fint det blev

Naturligtvis så blev jag sugen på att baka när jag hade allt tillgängligt såhär fint och nära! Jag passade på att testa recept nummer två ur boken En smet 100 muffins, Chokladfudgemuffins skulle det bli. Och OM det var roligare att baka den här gången utan trista förpackningar..:)

225 gram vetemjöl

55 gram kakao
1 msk bakpulver
1/2 krm salt
115 gram farinsocker

2 ägg
2 dl creme fraiche

85 g smält smör
3 msk ljus sirap

Blanda de torra ingredienserna plus farinsockret. Vispa upp äggen lätt oc
h vispa ner smör, creme fraiche och sirap. Rör ihop med de torra ingredienserna. Fördela smeten i muffinsformar, jag fick 16 st, grädda i ca 15 minuter i 175 grader.


De här muffinsen fick följa med ut i skogen på blåbärs och kantarelljakt :) En hel del blåbär men bara 7 st kantareller fick vi ihop... Men härligt var det! Naturligtvis så ville jag baka blåbärsmuffins av mina blåbär, och tänkte i det här fallet testa ett av Leilas recept!De här muffinsen är några av de godaste jag ätit....



Grundrecept för muffins / 6 stora eller 12 små:

100 g smör

2 dl mjölk

skal av 1 citron

2 ekologiska ägg

1½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

Blåbärsmuffins med crumble / 6 stora muffins:

1 sats grundrecept på muffins

Fyllning:

5 dl blåbär (färska eller frysta)

Crumble:

75 g kallt smör

2 dl havregryn

1 dl vetemjöl

1 dl strösocker

  1. Gör muffinssmeten enligt grundreceptet.

    1. Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins eller 200 grader om du gör små.

    2. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.

    3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

    4. Rör ner den ljumma vätskan.

    5. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.

  2. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och varva smeten med blåbär tills formarna är fyllda till 2/3. Lämna några blåbär till garnering.

  3. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och socker i en bunke.

  4. Strö lite crumble på toppen och garnera med några blåbär på varje muffins.

  5. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.


Enjoy :) ~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar