tisdag 16 februari 2010

Chokladtårta

Längst in i makens garderob har han en receptgömma.
Stor!
Han har fler gömmor och jag hittar dem en efter en...
Chokladrecept- bara chokladrecept!
Det här receptet är från en gammal Allerstidning från 1998.
Bakades första gången i söndags.
Den som spar han har...

Chokladtårta
4 ägg
3 dl socker
125 gram smält smör
1,5 dl mjölk (eller hälften kaffe/mjölk)
1 dl kakao
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret, mjölken och de torra blandade ingredienserna.
Grädda i en form med löstagbar botten.
175 grader i ca 35-40 minuter.

Låt kakan svalna och dela den i två bottnar.
Gör en enkel chokladfyllning, (den är ganska lös och rinnig) och bred ut mellan bottnarna.

Chokladfyllning:
2 dl grädde + 0,5 dl kakao + 1,5 dl florsocker

Glasyr:
75 gram mjukt smör
1 äggula
0,5- 1 dl kakao
2 msk punch
2,5 - 3 dl florsocker

Bred ut glasyren på tårtan och ställ i kylen.
Som de flesta tårtor görs den med fördel dagen innan.

~~ Barbro ~~

4 kommentarer:

  1. Hej! Helen heter jag som tittar in här hos er för första gången. Måste säga att det här var en av de trevligaste matbloggar jag hittat!

    Rolig idé med en mamma och döttrar som bloggar tillsammans.

    Kyckling Limone ska jag testa i morgondag. Specialtårtan och kryddbrödet med aprikoser måste jag också göra.

    Återkommer med en recention när det är lagat.
    Käraste hälsningar Helen

    SvaraRadera
  2. Välkommen Helen! Roligt att du gillade vår blogg, är bara amatörer.
    Hoppas du kommer att gilla recepten du provar.

    SvaraRadera
  3. Trevligt med män som har recepttidningar gömda längst inne i garderoben istället för andra tidningar... ;-) Den här kakan låter toppengod! Och de där små kardemummakakorna blev jag jättesugen på, jag har aldrig provat att mortla kardemumma själv innan, har bara kört på färdigmalen, men jag fick en mortel i julklapp, så det måste jag prova nu!

    SvaraRadera
  4. Det såg super gott ut! De här blir något jag snart ska prova på :)

    SvaraRadera