måndag 8 februari 2010

Köttfärsjärpar a la Mannerström/champinjonsallad

Såg på ett matlagningsprogram på tv för många år sedan. Leif Mannerström lagade husmanskost och bl a dessa järpar. Receptet är sparat på en gammal sliten lapp...


800 gram blandfärs

0,5 dl ströbröd

1 dl mjölk

1 st gul lök - jag blandade charlottenlök och gul

1 st knippe persilja - jag tog en hel kruka

1 st ägg

2 dl matlagningsgrädde

1 msk japansk soja

Salt och peppar efter behag
Bara att låta ströbrödet att svälla i mjölken och blanda ihop allt och steka järparna. Jag hällde i en blandning av mjölk och grädde och lätt koka upp tillsammans med dem, bara att reda av.








Fransk champinjonsallad
Skär färska champinjoner i bitar och lägg i en blandning av olja, vinäger, vitlöksklyfta salt och vitpeppar. Tillsätt mycket persilja!
~~ Barbro ~~

8 kommentarer:

  1. Detta ser ut att passa mig perfekt! Ska testa var så säker;-))

    SvaraRadera
  2. Det verkar jättegott. Ska testa på barnbarnen!
    Roligt med en bloggare som har husmanskost och inte krånglar till maten.
    Tak för en fin bloggQ

    SvaraRadera
  3. Trevlig matblogg du hade! Den sparas bland mina favoriter för att göra det möjligt att titta tillbaka för inspiration..

    SvaraRadera
  4. De var så goda! Tack för matlådan ...:-)

    SvaraRadera
  5. Det här låter som ett toppenrecept!

    SvaraRadera
  6. Åh, det här var bra. Har just en stor knippa persilja och några champinjoner jag måste ta vara på.
    Mumsfillibabba!

    SvaraRadera
  7. Blir nog jättegoda MEN mina fallersönder vid stekningen. Undrar var det blev fel.

    SvaraRadera