måndag 30 januari 2012

Bullmania!

 
Supersugen på att baka bullar blev jag häromdagen, sagt och gjort slängde jag på en bulldeg från Allt om mat-boken. Fyra olika sorter blev det, men med samma grunddeg.

Degen:
2 tsk hel kardemumma
50 gram jäst
5 dl mjölk
1 dl strösocker
½ tsk salt
150 gram rumsvarmt smör
ca 1,4 liter vetemjöl (840 gram)

Stöt kardemumman i mortel. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader.
Häll lite av mjölken över jästen och rör tills den lösts upp. Tillsätt resten av mjölken, kardemumma, socker, salt, smör och nästan allt mjöl. Spara lite till utbaket.

Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa runt 30 minuter under bakduk.

Under tiden gjorde jag mina olika fyllningar.

Dels gjorde jag två klassiker, smör blandat med kanel och lite socker. Sedan även smör blandat med vaniljsocker.

Sen gjorde jag även två från boken:

Chokladfyllning
75 gram mandelmassa
50 gram mörk choklad
50 gram rumsvarmt smör
1 msk kakao
1 msk socker

Finriv mandelmassan. Finhacka chokladen. Rör ihop allt.

Kokosfyllning
75 gram rumsvarmt smör
½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
½ dl kokosflingor

Rör ihop allt.
 
Efter jäsningen delade jag degen i fyra delar, kavlade ut dem. Sedan bredde jag ut respektive fyllning, rullade ihop dem och skar dem i delar.

De fick jäsa i 30 minuter till på plåt. Alla bullar penslades med ägg. Kokosbullarna fick kokos på sig, medan de andra sorterna fick rikligt med pärlsocker. Sedan gräddades de i 250 grader, mitt i ugnen 8-10 minuter.

Och jag är supernöjd med receptet, de var så goda. Särskilt chokladbullarna var fantastiska. Nu inleds svårigheten med att inte äta upp alla själv.... Av ändarna som blev kvar av de fyra olika sorterna gjorde jag en superbulle. Den blev otroligt god!

~Karin

4 kommentarer:

  1. MUMSFILLIBABBA!!! önskar jag hade mer tid där hemma och ta mig an en stor härlig bulldeg...

    SvaraRadera
  2. De var underbara, särskilt chokladfyllningen var min favorit! Men jag kan säga att de gjorde succé när jag bjöd på dem!

    SvaraRadera
  3. Jag kan komma in i morronem.

    SvaraRadera
  4. och pappa du tror att det finns några bullar kvar...?

    SvaraRadera