onsdag 18 januari 2012

Utmaning!

För ett par år sedan såg Karin och jag filmen Julie & Julia på bio. Kort sagt handlar den om en ung kvinna som bestämmer sig för att under ett år laga alla 500 recept i en viss kokbok Det kanske inte låter så spännande, men det var en ganska bra feel-good-film.

Nu har vi bestämt oss för att göra vår egen variant på detta tema. Vi ska laga alla recept i Allt om mat Stora kokboken. Inte under någon begränsad tidsperiod, men hyfsat fort får det väl gå ändå tror jag. Och resultatet kommer vi att dokumentera i bloggen så klart. (Förresten Karin, pax för att inte göra den där svartsoppan. Den innehåller blod.)

Jag tjuvstartade i förra veckan och provade pannkaksreceptet. Ikväll bjöd jag familjen på Frikadeller med pappardelle och paprikasås.



Till 4 personer:
500 g nötfärs
1 msk potatismjöl
1/2+1 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
1 kruka oregano
2 dl ajvar relish (stark eller mild)
1 dl vatten
2 morötter
1 squash (ca 250 g)
300 g färsk pappardelle

1. Blanda färsen med potatismjöl, 1/2 dl grädde, salt och peppar. Hacka hälften av oreganon och blanda i färsen. Forma färsen till runda bullar som läggs på vattensköljd skärbräda.
2. Koka upp 1 dl grädde, ajvar relish och vatten. Lägg i köttbullarna och låt puttra utan lock i 6-8 minuter.
3. Skala och skär morötterna i tunna remsor på längden. Skär squashen i remsor, enklast går detta med en potatisskalare. Koka pastan i lättsaltat vatten enligt anvisningen på förpackningen. Låt morötter och squash koka med när ca 2 min återstår av koktiden.
4. Servera frikadellerna med sås, pasta och grönsaker. Garnera med resten av oreganon.


Lilla Alma tyckte att det här var galet gott! Hon åt, och åt, och åt. Och det var gott. Såsen var god, men nästa gång tar jag stark ajvar relish i stället för mild eftersom jag tycker att den saknade lite "skjuts" i sig. Och det var lite grönsaker, men det lägger man ju lätt till själv. Det var enkelt att göra och gick ganska fort att göra. En bra start på den här utmaningen alltså. Imorgon blir det isterband, mums!


/Sofie

2 kommentarer: