lördag 7 januari 2012

Morotsbröd

Hittade ett recept på morotsbröd på Heavenly cupcake som jag bara var tvungen att prova. Har bara bakat morotsbröd med bakpulver förut, och det här blev verkligen snäppet godare!

5dl mjölk
50g jäst
25g smör
2tsk salt
2msk honung
3dl finrivna morötter
4dl grahamsmjöl
4dl fint rågmjöl
ca 6dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg
Solroskärnor
Flingsalt

Värm smöret och mjölken fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Tillsätt den varma mjölken och vispa så att jästen löser sig. Tillsätt de rivna morötterna, honungen, saltet och vetemjölet. Blanda samman till en smidig deg. Låt stå och jäsa i 30-45 minuter.

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela den i tre delar. Forma till runda bröd och lägg dem på bakplåtar täckta med bakplåtspapper. Låt jäsa cirka 30 minuter. Pensla dem med uppvispat ägg och strö solroskärnor och flingsalt över. Grädda dem i 225 grader i 15-20 minuter tills de fått fin färg.


Brödet blev verkligen jättegott, helt klart något som jag kommer att göra igen.

~Karin

2 kommentarer:

  1. åhh de måste jag testa

    SvaraRadera
  2. hmm ångrar att jag inte gick hit in först innan jag ställde mig och bakade. Jag som hade allt hemma jaja det får bli nästa gång.

    SvaraRadera