söndag 15 januari 2012

Supergoda baguetter!

Leilas baguetter är nog de godaste baguetter som finns. De tar tid att bli klara för du ska sätta en fördeg men det är det värt. Med planering är det ingen konst. Sega och lite surdegsliknande blir resultatet. Jag bakar de ofta när jag bjuder på soppa.Har du inte provat dem då är det dags att göra det nu.

Leilas surdegsbaguetter
Fördeg:
5 g jäst
5 dl vetemjöl special
3 dl kallt vatten

Blanda ihop och sätt plastfilm över bunken. Låt den jäsa i 4 timmar eller om du hellre vill - in med den i kylen över natten. Resultatet blir detsamma.

15 g jäst
3 dl kallt vatten
1 msk salt och 1 msk socker
8,5 dl vetemjöl special 

Blanda jäst och vatten. Sen har du i surdegen och övriga ingredienser.
Kör den i assistenten på låg fart i ca 15 minuter - inte mindre.
Jäs till dubbel storlek och det tar 1,5 - 2 tim.

Ta upp degen och dela den i fyra delar, platta försiktigt ut varje del till en rektangel och rulla ihop som en rulltårta. Var försiktig och behandla degen väl! 
På med en bakhandduk och jäs i 1 timme till.
Sätt ugnen på 240 grader.

Pensla bröden med vatten och gör sen några vassa snitt med en vass kniv eller ännu hellre med ett rakblad.
Strö på vad du vill, pumpafrön, vallmofrön eller flingsalt...

När det gått 5 minuter ska du sänka den höga värmen till 200 grader och grädda klart. Det tar totalt ca 30 minuter. Jag brukar dessutom göra som Leila, öppna luckan och spraya in lite vatten  mitt i gräddningen. Då blir de extra knapriga på ytan.


/ Barbro

1 kommentar:

  1. Vackra också! Receptet verkar lätt så det där får jag pröva!

    SvaraRadera