fredag 6 januari 2012

Pasta med grekisk fläskfilé

Jag håller på att rationalisera bland alla mina matlagningstidningar, sambon och jag är överens om att det finns alldeles för många i vårt hem. Så nu går jag igenom alla, och klipper ut recepten som jag är intresserad av att prova. Det blir en inspiration i sig och den här veckan har vi inte haft några som helst problem att planera mat. Kvällens middag fick topp-betyg av både mig och sambon, lättlagat och otroligt gott (konstigt att det ofta är lättlagat när jag gör mat... ).


För 4 portioner

240 gram tagliatelle
1 ask körsbärstomater
200 gram fetaost
1 fläskfilé
1 msk olja
1 tsk oregano
salt
svartpeppar
1 ask babyspenat

Paprikasås:
 3 röda paprikor
1 vitlöksklyfta
1 röd chilifrukt
2 msk olivolja
salt

1. Paprikasås
Skölj, dela och kärna ur paprikorna, skär dem i grova bitar. Skala och finhacka vitlöken. Skölj, kärna ur och strimla chilifrukten. Fräs i oljan i cirka 10 minuter. Mixa med en stavmixer till en slät sås och salta.

2. Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen.

3. Skölj och halvera körsbärstomaterna. Tärna fetaosten.

4. Putsa och skär fläskfilén i grova strimlor. Stek den i oljan i en het panna till fin färg. Krydda med oregano, salt och peppar.

5. Blanda fläskfilén med pasta, tomater och spenat. Strö över osttärningarna och ringla över paprikasåsen.


 Njut! ~Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar