måndag 2 januari 2012

Saffranspannkaka från Gotland

 Saffranspannkaka
Läste på fb hur min väninna Anna som bor i Visby satt och längtade efter att hennes saffranspannkaka skulle bli klar. Jag har inte ens smakat det nån gång och bestämde mig direkt att prova. På med grötkastrullen! Gjorde den efter kocken Fredrik Erikssons recept. 

För 4 port.
2 dl gröt
2 ägg
1 dl grädde
1 dl mjölk
1-2 msk socker
1 msk vaniljsocker
0,5 gram saffran
hackad sötmandel
1 droppe bittermandelolja


Blanda allt och häll i en smord form. Grädda i 15-20 minuter.
 
Serveras med sylt och grädde. Jag hade bara hallonsylt inne och det gick bra. Resultatet då? Fantastiskt gott - varför har jag aldrig gjort det tidigare?! Måste kolla med Anna vad hon har för recept....

/ Barbro

2 kommentarer:

  1. Saffranspannkaka har jag funderat på att göra i sådär en tjugo år minst. Måste nog göra slag i saken nu!

    SvaraRadera