lördag 14 januari 2012

Jordgubbstårta - en klassiker

Temat för Månadens sötsak inne hos Tea är klassiker.Jag behövde inte tänka länge förrän jag bestämt mig för vad som är en riktig klassiker för mig, nämligen Jordgubbstårta. En vanlig gräddtårta full av svenska jordgubbar. Eftersom jag fyller år på sommaren bakade mamma ofta den under min barndom. Hade sommaren varit varm kunde det även finnas smultron i den.

Jordgubbstårta
Luftig och lätt tårtbotten:
4 ägg
1,5 dl strösocker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
ev rivet skal av en citron

Vispa ägg och socker och tillsätt allt annat.175 grader ca 30 minuter

Fyll den med det du gillar. Jag brukar göra som mamma...

Fyllning 1: Koka en egen vaniljkräm och låt den svalna blanda i en liten burk avrunnen krossad ananas.
Fyllning 2: Ett lager grädde + ett lager hemmakokt jordgibbssylt eller färska jordgubbar i skivor.

Till garnering: Grädde och så mycket jordgubbar som du kan få på..... mums!!


4 kommentarer:

  1. åh nu fick jag sommarlängtan, jordgubbar mums. Den tårtan såg helt ljuvligt god ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ljuvlig! Vaniljkrämen med ananas i kombination med jordgubbar är sååå gott!

      Radera
  2. Trevlig midsommar till er alla i Mat och annat gott!

    SvaraRadera
  3. Bjöd på er jordgubbstårta på midsommarafton. Fluffig och god och vaniljkrämen passade verkligen bra till jordgubbarna. Tack för receptet och fortsatt trevlig midsommar!

    SvaraRadera