tisdag 31 mars 2009

Muffins med fluffy frosting!

Vad gör man en ledig tisdag mitt i veckan när man vårstädat och det enda man har kvar att göra är att tvätta fönsterna.... man bakar istället såklart! Fick ett bra besked på jobbet, och tänkte fira det med att baka till mina hårt arbetande kolleger. Här hittar ni receptet till dagens bak.

Tänkte att jag idag skulle baka mindre cupcakes, det blir lätt väldigt mastigt med frosting på, så det som i receptet blev 10 st blev i mitt fall 17 st. Med en rejält reducerad gräddningstid, bara 9-10 minuter var de inne. Jag gjorde 12 stycken i min muffinsplåt, och sen 5 på sidan. Det blir väldigt stor skillnad i formen.. vilket syns väl på bilden här! Gissa vilken som är vilken...;)












Det är lite svårt när man bakar själv när flera moment ska göras.... Som när man ska vispa maräng samtidigt som man ska röra om i sockerlagen som görs. Eller som när man ska försöka få ner sin marängfrosting i spritspåsen. Det kan jag säga, var en rejäl utmaning. Det tog tre omgånger innan allt var nere, och då började det ju samtidigt rinna maräng ur tyllen.... Oh well. Det blev hur som helst väldigt väldigt fina muffins även om min maräng blev ganska lös, trots att jag vispade så länge som det stor i receptet. Undrar vad felet kan vara!


Naturligtvis gjorde jag min maräng rosa.... Det har blivit min grej att baka rosa saker! De fantastiska formarna hittade jag på Lagerhaus till rena vrak-priset, 29 pix för 100 stycken! Okej att de inte är superbra kanske, de håller inte direkt formen när man tar i dem men... Det gör inget när de är så där glansigt rosa!

Undrar om man skulle provsmaka en.... eller två.... ~Karin

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig provat maräng med sockerlag i, så jag kan inte ge någon ledtråd.

    Men söta var de...

    SvaraRadera
  2. Åh så fint! Var de goda?

    SvaraRadera
  3. Njah...själva muffinsen smakade faktiskt inte så mkt, men ... marängen var god!

    SvaraRadera